Artist: Trond Kallevåg
Album: Fengselsfugl
Plateselskap: Hubro
7.5/10
Norsk americana har etterhvert blitt en egen sjanger. Akkurat som amerikanske biler på Lista og sørlandet generelt. Dog uten videre sammelikning med raggare og det som verre er. Hubro er den fremste eksponenten for denne sjangeren i nyere tid (i Norge). Artister som Geir Sundstøl og Stein Urheim har gitt ut flere plater hvor de blander inn norske folketoner inn med pedal steel og ymse obskure strengeinstrumenter. Sundstøl bidrar også på denne platen.
Vi har jo alle et knippe Calexico-album i samlingen. Spillefilmen Jonny Vang (midt på treet så vidt jeg husker) hadde sågar spesialkomponert av Calexico. Det er ikke helt tilfeldig at jeg trekker inn et sopundtrack her, for denne musikken har definitivt sine filmatisk kvaliteter. Det er instrumentalmusikk som hadde passet fint som soundtrack. Tittelen «Fengselsfugl» får meg til å tenke at det kanskje ikke hadde vært så verst å sone med denne musikken på cella. Stå opp i nitiden. På med slåbroken. Trakke ned i saueksinnstøflene. Brygge seg en kopp nykvernet kaffe. Myse ut på luftegården gjennom sprossene i vinduet. Banke en morsekode på vannrøret om hvem som skal tas av dage i lunsjen. Vurdere en tur ned i fengselsbiblioteket for å returnere en bok av Per Petterson og bestille Frankenheimers «Birdman of Alcatraz», før man tøfler ned på verkstedet for å snekre noe greier og smugle ut et skrujern i ermet. Mulig jeg romantiser litt her. Men i gitt situasjon hadde det vært svært passende ha på Trond Kallevågs nye plate.
Platen har et faktisk utspring i et reelt fengsel. Oslo fengsel, hvor Kallevåg jobber som musikklærer. Han ble inspirert av den unike stemningen som rår bake fengselets murer og satt seg ytterligere inn i tematikken ved å ta et dypdykk i Nasjonalbibliotekets rikholdige katalog av skillingsviser, fengselsviser og religiøs musikk som var svært populær i Norge frem til 1800-tallet. Gjest Bårdsen og Ole Høiland var to notoriske fengselsfugler som hadde en bigeskjeft med å komponere skillingsviser som dramatiserte deres «spenningsfylte liv». Flere av låttitlene på «Fengselsfugl» deler tittel med Bårdsen og Høilands viser.
Uansett, Trond Kallevåg føyer seg pent inn i denne Hubro-tradisjonen av norsk-americanaer. Han er ingen debutant, «Fengselsfugl» er oppfølgeren til finfine «Bedehus og Hawaii» (2019).
«Fengselsfugl» er en melankolsk og meditativ plate som åpner opp for tankevandring. Platen hadde virkelig vært perfekt å få utdelt når man skal inn og sone. En stabel klær, et håndkle, et såpestykke, plastsandaler og et stykk eksemplar av denne CD.
Personell:
Ivar Myrset Aasheim: trommer, perkusjon, klokkespill, sag og glass.
Alexander Hoholm: kontrabass.
David Wallumrød: opprettstående piano, Wurlitzer, Arp Solus, Clavinet, Minimoog og Logan Strings.
Geir Sundstøl: elektrisk gitar, pedal steel og munnspill.
Adrian Løseth Waade: fiolin.
Trond Kallevåg: Akustisk og elektrisk gitar, elektronikk og feltopptak.