Musikkanmeldelse: Lars Jakob Rudjord – «Let Tomorrow Be Better». (2020)

Artist: Lars Jakob Rudjord

Album: Let Tomorrow Be Better

Plateselskap: Fyrlyd Records

6.5/10

De siste par årene har jeg lyttet mer og mer på minimalistiske uttrykk som Chilly Gonzales’ «Solo piano»-plater, Nils Frahm og islendingen Vikingur Olafsson. Disse spiller en «ny» form klassisk musikk, usikker på om man kan kalle det for neoklassisk eller bare streit minimalisme. Philip Glass er også en gjenganger på stereoanlegget hjemme. Denne stilen tonsetter livet fint, min kone blir ikke nevneverdig irritabel i motsetning til når jeg setter på noe vindskeiv indierock. Poden leker fint på gulvet til minimalistisk piano. Jeg ser også for meg at det knatrer i synapsene i hodet på ham mens denne musikkformen fyller rommet.

Uansett, i alle disse årene som jeg har satt pris på denne stilretningen har jeg lurt på hvor det blir av de norske utøverne i sjangeren. Mulig de er der ute, uten at strømmetjenestenes algoritmer er ute av stand til å plukke dem opp. Dagsavisene er i alle fall helt fraværende. Helt ut av det blå ble jeg kontaktet av Lars Jakob Rudjord som er albumklar.

Rudjord kommer fra Lista på sørlandet og har gitt ut, viser det seg, altså flere plater innen minimalismen som har sneket seg under min radar. Han er godt i gang med å etablere seg på denne neoklassiske scenen med artister som nevnte Frahm og islandske Olafur Arnalds.

«Let Tomorrow Be Better» er kanskje ikke heeelt minimalistisk, det er flere elementer i lydbildet, og andre bidragsytere med på innspillingen, som Katrine Schiøtt som spiller Cello på to kutt. Det ligger sub-bass og elektroniske elementer i Rudjords komposisjoner. Det låter i det hele tatt svært filmatisk. Iørefallende toner, null disharmoni. Enkelte av komposisjonene er mer sammensatte enn andre, som for eksempel singelen «Rome» som har flere spor gående samtidig i tillegg til en enkel beat.

Foto: Nico Hagen

Rudjord hadde en ambisjon med å fylle lytter med opp med optimisme i disse utfordrende tider med klimaendringer og politisk ustabilitet i verden. Derav tittelen «Let Tomorrow Be Better». Denne tittelen er ytterligere relevant nå som coronapandemien sveiper over verden. Da er det beroligende å lytte til håpefull og harmonisk musikk.

Nå som alle sitter hjemme, leser vi mer også. Filmatisk musikk som dette fungerer veldig godt i kombinasjon med lesning. Ikke for å ta vekk fokus på musikken, eller redusere den til bakgrunnsmusikk, men denne sjangeren er perfekt å lese til.

Lars Jakob Rudjord evner å spille vakkert uten å høres ut som Richard Clayderman. Det er en bragd i seg selv. Det er vanskelig å spille vakkert uten å låte cheesy. Jeg synes det klinger best når han gjør det enklest mulig, som på åpningen «Night Sky» og «First Snow». Det er meditativt og deilig. Ting faller på plass.

Ettersom alle konserter er avlyst for tiden blir det releasekonsert på nett for Rudjord også. Han spiller live i kveld fredag 20. mars kl. 21.00: https://www.facebook.com/events/209381113457018/

Del på: