Musikkanmeldelse: Wako – «Skavlet føre» (2018)

Artist: Wako

Singel: «Skavlet føre»

Plateselskap: Øra Fonogram

7/10

Liker du såkalt nordisk jazz er det god sjanse for at du har hørt eller hørt om Wako. Eller i alle fall noen av de andre konstellasjonene musikerne er involvert i, som for eksempel spellemannvinner Hegge, spellemannsnominerte Megalodon Collective, Kjetil Mulelid Trio, Espen Berg trio (NTNU Ambassadør 2016), Kjemilie og Trondheim Jazzorkester.
Wako har tidligere gitt ut to album, The Good Story (2015) og «Modes for all Eternity» (2017). Nå er kvartetten igjen svangre med nytt album. Smaksprøven «Skavlet føre», i den grad den er representativ for resten av albumet (og det må man jo nesten anta at den er når de selv velger ut sporet) høres ut som et noe mer nedtonet uttrykk enn tidligere. Mindre utagerende. Det er dog stadig melodisk. Til tusen. «Skavlet føre» er en ryddig komposisjon der trommer bass og piano spiller repetitivt samme sløyfe gjennom hele låten mens Martin Myhre Olsens saksofon er eneste instrument der tømmene slippes. Trommespillet til Simon Olderskog Albertsen må også fremheves. Det er noe nesten postrock-aktig ved mønsteret han spiller. Det kan kanskje minne om John McEntire eller Andy Ramsay (Stereolab).
Mine begrensede referanser tilsier at «Skavlet føre» er en komposisjon som omtrent kunne vært med på Espen Eriksens nyeste plate. Eller kanskje Eple Trios nyeste.
Som alltid på Øra Fonograms utgivelser er produksjonen knusktørr og deilig. Det låter gull i hodetelefonene.

Uansett, Wakos tredje langspiller heter «Urolige sinn» og slippes 31. august. Det ser vi fram imot.

Wako består av:

Martin Myhre Olsen: Saksofoner

Kjetil Andre Mulelid: Piano

Bárður Reinert Polusen: Kontrabass

Simon Olderskog Albertsen: Trommer

Del på: